Пътеводител по миграция в клауда (Част 6) – Простота и практичност

Предходни части:

Пътеводител по миграция в клауда(Част 1) - Фокусирайте се върху стойността 

Пътеводител по миграция в клауда (Част 2) - Започнете с това, което вече имате

Пътеводител по миграция в клауда (Част 3) – Напредвайте постепенно и с обратна връзка

Пътеводител по миграция в клауда(Част 4) – Открит и прозрачен подход

Пътеводител по миграция в клауда(Част 5) - Мислете и работете холистично

Твърде сложните системи неминуемо водят след себе си усложнения и в поддръжката. Ако установите процес, услуга, дейност или метрика, която не добавя стойност или полезен резултат, можете да разгледате елиминирането ѝ. Във всяка процедура използвайте минимален брой етапи до постигането ѝ. Вземете за пример техниците в бокса на Формула 1. Всеки излишен детайл от движенията им е изчистен в името на спестените секунди, които могат да са разликата между победата и загубата. Пo същия начин помислете от какво нямате нужда и какво може да бъде опростено.

Запознайте се добре с потреблението си. В случай, че ползвате RDP SAL лицензи към сървъра си, проверете колко от тях е необходимо да са активни. Изисквайте редовна справка за напусналите служители, за да прекратите акаунтите им. По този начин не само ще спестите излишни разходи, но и ще запушите дупки в сигурността на услугите си.

Поради същата причина следете потребителите, които имат достъп до клиентската Ви зона и какви права е необходимо да има всеки от тях. Придържайте се към принципа less is more и им отнемете правата, които не са им нужни. Счетоводният отдел едва ли има нужда от root достъп до сървърите, а маркетинговият отдел може и да няма нужда от достъп до клиентска зона въобще. Role Based Access Control е метод за задаване на права на потребителите според функцията им в проекта или организацията. Например счетоводният отдел е необходимо да има достъп до информация за фактурите и евентуално броя активни сървъри в профила Ви. Всички останали права най-вероятно са им излишни. За да подобрите сигурността и наблегнете на практичността в дейността си, можете да се запознаете подробно с RBAC и да се опитате да го приложите към Вашите нужди.

Обърнете внимание на инвентаризацията и мониторинга. Инвентаризацията на ИТ активите, която вече разгледахме в текста към друг водещ принцип може да свърши отлична работа и в стремежа Ви към простота и практичност. Имайки изчерпателен списък на машините и приложенията ще помогне да организирате моноторинга на всяко от тях. Така от една страна ще сте запознати с това кога са необходими допълнителни ресурси, а от друга може да видите кои ресурси бездействат и да ги насочите натам където са нужни. В клиентската си зона в Делта.Бг имате достъп до базови данни за виртуалните Ви машини – дисково потребление, CPU потребление и мрежово потребление. За по подробна информация можете да използвате вградените в операционната система на самата машина възможности или да инсталирате допълнителен софтуер – Nagios, Zabbix, Icinga или някоя от многобройните други опции. Ако определени показатели са важни за Вас, но не желаете да се ангажирате с редовно наблюдение, можете да създадете аларми в cron или Task Scheduler, за да получавате уведомления в случай на нужда. За да следите наличността на дадена услуга можете да използвате и някоя от многото web-базирани услуги, които наблюдават достъпността на определено url. Трябва да имате предвид обаче, че тези услуги не поемат гаранция за пълна достоверност на данните си и информацията от тях не е приложима по SLA споразумения.

Задачата на ИТ отдела е достатъчно сложна сама по себе си – цялостната организация на информационните системи на организацията, документацията около тях, отговорността за функционирането им и на всичкото отгоре постоянната нужда от осъвременяване както на ИТ активите, така и на знанията и уменията на хората. Колкото по-голяма част от тези отговорности бъде автоматизирана или прехвърлена на трета страна, толкова по-малко излишни оперативни задачи ще се появяват в работния календар. Това ще даде възможност на ИТ отдела да се фокусира върху управлението и ще освободи време за иновации и оптимизация на процесите. При правилна организация, миграцията в клауда може да донесе много конкурентни предимства, стига адекватно да бъде прецено кои услуги могат да бъдат пренесени там. За адекватната преценка е важна информацията за текущото състояние на инфраструктурата и бизнес-целите на компанията. Успешното синхронизиране на тези два аспекта е най-точният показател за отлично свършената работа на ИТ отдела.

Следва Пътеводител по миграция в клауда (Част 7) – Оптимизация и автоматизация

Павел Недялков

Павел Недялков

Павел е с над 15 годишен опит в телекомуникациите и е работил в редица международни технологични компании. Когато не подготвя оферти, пише статии, чете за нови технологии или кръстосва планинските пътеки.