Пътеводител по миграция в клауда (Част 7) – Оптимизация и автоматизация

Предходни части:

Пътеводител по миграция в клауда(Част 1) - Фокусирайте се върху стойността 

Пътеводител по миграция в клауда (Част 2) - Започнете с това, което вече имате

Пътеводител по миграция в клауда (Част 3) – Напредвайте постепенно и с обратна връзка

Пътеводител по миграция в клауда(Част 4) – Открит и прозрачен подход

Пътеводител по миграция в клауда(Част 5) - Мислете и работете холистично

Пътеводител по миграция в клауда(Част 6) – Простота и практичност

Добре планираната и внимателно изградена инфраструктура ще бъде много по-лесно управлявана и поддържана от Вашия екип. Веднъж документирали процеса по изграждането ѝ, Вие можете да оцените целия проект и да го оптимизирате допълнително като огледате кои етапи от него бихте могли да съкратите или пропуснете без да навредите по някакъв начин на изпълнението му. Например проучването и тестването може би няма да са необходими следващия път, когато добавяте сървъри. Времето за изпълнение би могло да бъде актуализирано спрямо отпадането им. 

Върнете се към грешките си и вижте как бихте могли да избегнете повторното им допускане. Може би комуникацията между програмистите и системните администратори не е била добре организирана и следващия път ще е добре да определите проект-мениджър, който да се занимава с тази част. Или пък сте подценили какви ресурси ще Ви трябват за новите машини в клауда и следващия път ще е добре да предвидите малко повече. Опитайте да извлечете поуки от реализацията на проекта, премахнете излишното и оставете сполучливите части, като се опитате да ги подобрите.

Когато сте готови с този етап, можете да започнете с процеса по автоматизация. Включете работните процеси в клауда във вътрешните си процедури и обучения. Това ще помогне на новите служители да се запознаят с технологията и да свикнат с нея. Автоматизирайте и улеснете достъпа до инфраструктурата – например ако имате файлов сървър в клауда, включете прекия достъп до него на клиентските Windows устройства. 

Можете да изготвите темплейти с базови характеристики на машините, които най-често стартирате, за да ги активирате максимално бързо, само със заявка към Отдел Поддръжка в Delta.BG. Например ако обикновено пускате сървъри на CentOS 7 и в последствие инсталирате LAMP stack върху тях, можете да заявите въпросния темплейт, за да го запазим като снапшот и да го активираме по Ваша заявка. Това ще Ви спести време и усилия, които можете да използвате за персонализиране на потребителския интерфейс, който ще Ви доведе повече читатели или клиенти.

Можете да автоматизирате плащанията по фактурите си, като добавите данни за кредитна карта в клиентската зона. Така фактурите Ви ще бъдат автоматично заплащани и ще спестите нуждата някой специално да отделя време за това. Можете да изтеглите датата на плащанията си напред или назад във времето, така че да съвпадат по плътно с приходите от Вашата дейност. Навременното плащане елиминира опасността от спиране на услугата Ви и Ви осигурява гаранция за непрекъсваемост на достъпа.

За да се възползвате от последния принцип на ITILv4 е необходимо преди това да сте взели предвид предходните шест принципа и да сте ги приложили в процесите си до момента. Ако благодарение на тях сте изградили устойчива и документирана основа, оптимизациите логично я следват. Ако имате добре планирани и работещи модели на мониторинг и инвентаризация на ИТ активите си - имате достатъчно информация за анализ и отстраняване на неполезните етапи и дейности. Веднъж оптимизиран, процесът е готов за автоматизация. Клауд-платформата предлага достатъчно методи за това, а Делта.БГ постоянно се стреми да разработва нови продукти и решения за улеснение на работата на своите клиенти и партньори.

И седемте водещи принципа на ITIL са приложими при всички обстоятелства без значение от крайните цели, стратегии или типа на работа. Всеки от тях в различна степен, съгласно спецификите на проекта. Те дават насоки, когато е необходимо да бъде защитена основателността на промяната към клауда, модела на работа в новата среда и самата организация на процеса. На пръв поглед изглеждат абстрактни, но в текста до момента се опитахме да дадем достатъчно примери, така че да получите допълнителни идеи как можете да ги приложите към конкретни случаи.

Павел Недялков

Павел Недялков

Павел е с над 15 годишен опит в телекомуникациите и е работил в редица международни технологични компании. Когато не подготвя оферти, пише статии, чете за нови технологии или кръстосва планинските пътеки.