Как да създадем правила, които да доведат до по-ефективна работа
Въпреки че не бяха задължени официално, в началото на тази година заради извънредното положение около Covid-19, множество малки и големи фирми, особено в IT сектора, преминаха към нов начин на работа.
„Хоум офисът“, който по принцип набира сили от години, изведнъж на 13 март се наложи не само като мода, а като нещо задължително за редица фирми. В опит да запазим здравето си останахме у дома и преместихме офиса си на места, на които до момента основно си почивахме. Но дали това ще е бъдещето?
Има ли смисъл от поддръжката и наемането на скъпо и луксозно място, което да наречем наша месторабота, или екипът ни може да си позволи да работи дистанционно. В тази статия ще се опитаме да обобщим ситуацията и да ви предложим няколко работещи решения.
Ситуацията може да се разгледа от два аспекта – в зависимост от това дали сме служители в дадена фирма, или я управляваме. И въпреки че в повечето случаи има някакво противопоставяне, плюсовете и минусите на практика са едни и същи.
Нека все пак погледнем всичко едно по едно и да преценим – работи ли този сценарий за нас.
Работа у дома, защо не?
Изненадващо е, но мнозина, потънали в ежедневието си, просто не могат да преценят трезво какви възможности открива домашният офис и като цяло свободата сам да организираш времето си. Нерядко ходенето в офис е една гигантска загуба на време. А още и на финансови средства, които почти никога не се покриват от работодателя. Да започнем с времето.
Транспортът до работа, висенето в задръстване често прави така, че отивайки на работа да сме вече изморени. И въпреки че това за България не важи в сила, с която важи за градове като Лондон и Ню Йорк, пътят до работа си отнема време. Същото важи и за тръгването обратно към дома.
В най-добрия случай това може да е поне час, а към губенето на време можем да добавим и множеството безсмислени срещи, разговори, посрещане на гости в офиса или времето, което отнема едно излизане за обяд да речем.
От 8-часов работен ден е изчислено, че понякога половината минава във време, в което реално не се върши никаква работа. И много хора установиха това от момента, в който заработиха от вкъщи. Установиха го, както служителите, които свършваха работата си по-бързо, така и мениджърите, които осъзнаха, че част от задачите се предават по-бързо.
Финансовата страна на нещата също не е за подценяване. За служителя спестените пари за транспорт, храна по време на работа, която винаги е много по-скъпа от тази вкъщи, дори и да я поръчате от заведение, могат да се допълнят дори от неща като паркинг на автомобила, пари за дрехи и други неща, които са ви необходими в ежедневието. Спестяването за компаниите е дори по-сериозно. Неслучайно от години се говори за неща като BYOD – всеки да работи от свое устройство, а много компании практикуват „хоум офис“ за служителите си по няколко дни в месеца, или дори седмицата.
Има редица длъжности, които изобщо не изискват присъствието на човек в офиса, а това сега се усеща още по-силно, когато сме в период на пандемия.
В този ред на мисли далеч не е случайно, че служителите на някои от най-големите компании в момента работят от вкъщи. Много от популярните брандове пуснаха своите служители да работят от вкъщи, на практика осъществявайки най-големия тест в историята на това дали домашният офис работи.
Една от първите бе Spotify, които обявиха, че пускат служителите си на дистанционна работа до края на годината. Към списъка на такива компании можем да добавим Google и Facebook, които частично освободиха своите служители, както и Twitter, които пък пускат своите служители завинаги да работят от вкъщи по техните думи.
Може ли това да продължи вечно?
Засега редица компании обявяват, че решението е временно, но в момента в САЩ повече от 62% от наетите в IT сектора работят дистанционно. Няма причина да се смята, че това няма да продължи, не само заради развитието на пандемията, но най-вече, ако „експериментът“ е успешен. За подобен период от време, особено при положение, че работата върви по план и редица процеси лесно са пренесени в света на „виртуалното“ просто няма смисъл от това служителите да се излагат на опасност.
Работата от вкъщи обаче крие редица проблеми и компаниите го знаят
Голям е проблемът с мотивацията на служителите. Едно от основните притеснения на редица мениджъри е, че служителите им няма да са достатъчно концентрирани, мотивацията им ще пострада и работата просто няма да върви.
Хубавото обаче е, че в момента има редица решения, които компаниите използват, а в момента още толкова се разработват и ще можем да ги видим в следващите месеци. Става въпрос за софтуери, които следят работата на служителите – част от тях се използваха дори в офисите до този момент.
Как да работим от вкъщи по-ефективно
Най-голямото предизвикателство пред служителите е да запомнят все пак, че са на работа. Хубаво е да обособите свое работно място и дори да се обличате така, все едно че отивате на работа. Не се изкушавайте да почивате често, а се концентрирайте над това, което ви предстои. Добрата новина е, че не ви се налага да пътувате и директно след душа си сутрин можете да сядате на работното си място. Опитайте се да докажете на работодателя си, че можете да се справите с работата така, за да имате възможност не само за запазите позицията си, но и дистанционната работа да продължи по-дълго, или пък винаги.
Как да следим служителите си
Мениджърът на всяка компания си задава този въпрос. Широките софтуерни възможности вече правят това възможно, а същевременно тепърва ще се появяват много повече тулове, с които всеки служител ще може да е под око така, както е в един голям оупън офис. Това не е проблем, а в комбинация с редицата софтуери, с които можем да се срещаме и говорим, както все пак и реалната представа коя работа колко време отнема – не би трябвало да е проблем при дистанционната работа.
Какво предстои
Голяма част от служителите ще продължат да работят от домовете си. Поне в следващите няколко месеца. Това с много голяма сила важи за големите компании, при които тези решения са малко по-тромави.
В следващите тримесечия със сигурност ще видим бум на разработки на софтуер, помагащи именно дистанционната работа. Такива вече се появиха, а става въпрос както за приложения, които контролират служителите, така и за приложения като Zoom. Приложението, което бе съвсем малко, увеличи потребителите си стремглаво по време на пандемията и в момента е сериозен бизнес с огромна капитализация.
В следващите месеци ще продължи провеждането на срещи по този начин, защото дори част от нас да са се върнали в офисите си, немалко са си вкъщи. Този модел на работа тепърва ще се настани на все по-нови места. Трансформацията ще се случи по един или друг начин. Най-големият плюс обаче е, че така всичко става много по-глобално. Не че до момента не е имало такива възможности, но сега редица хора ще осъзнаят, че могат да работят за всяка една компания по света дистанционно. Така в момент, в който безработицата расте, реално конкуренцията ще нарасне и за човек в една държава ще е много по-лесно да започне работа на друго място. Просто защото за работодателя му няма да има голямо значение дали той е на 10 км или на 10 000.
На работодателите също им предстои да преосмислят много неща. Ще започнат да наемат директно квалифицирани служители от държави, в които по принцип заплащането е много по-ниско. Това ще доведе до редица промени, а най-голямото предизвикателство ще е за правителството и регулаторите. Трудовото право трябва съвсем скоро да претърпи сериозни промени, за да може да отговори на реалността, а именно в тази насока ще са и немалкото промени, които ще настъпят в следващите години.